Mari Berselawat Setiap Hari

اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه وسلم

Ya Allah,limpahkanlah rahmat ke atas Muhammad

Tuesday, May 19, 2009

Juadah Petang dan Jiran Tetangga


menyelerakan bukan??

mai la umah saya..jika mahu merasa barang 10 20 keropok lekor,pisang goreng,popia mahupun cekodok pisang.tidak dilupakan cekodok hotdog.ni kalu time xde udang.tp jika ada udang lebih(eceh) namenye bertukar menjadi cucur udang.yeaahh!

saje nak bagi Zull terliur kerana saya tahu Zull suke makan dan die makan banyak.HAHA.
peace Zull... ^__^

Actually,saya adalah pembantu peribadi kepada mak saya di rumah.al-maklum lah,saya sorang saje anak dara tunggal keluarga ini.sayalah racun,sayalah penawar.HEHE.ayat nak hebat saje.sepanjang cuti sem ni,saya membantu mak meniaga saje.xpernah keluar rumah lagi.em,kalu keluar pun sebab pegi bukak akaun kat Bank Islam petang tadi.tu je.saya ni memang jenis lekat kat rumah.mak ayah tidak membagi dan mengajar pegi keluar sesuka hati tanpa arah tujuan.kadang2 nak keluar bersama rakan2 pun susah.mungkin kerana saya seorang saje anak gadis dalam famili ni.em,tapi tidak jugak.adik2 saya pun mmg tidak diajar begitu.kalau kami keluar dan balik lambat(xboleh balik lepas pukul 6.30petang),habislah kami...pot pet pot pet..HIHI..serammm...nanti xboleh keluar lagi.sape soh wat hal balik lambat ape sume??

meh sini meh sini
nak cite ni

Baru-baru ni terjadi 1 insiden yang tidak pernah saya lihat.saya xnak cerita tentang insiden itu kerana ia melibatkan masyarakat yang berada di sekeliling saya.apa yang saya nak tulis kat sini ialah adab berjiran.hmm..saya tengok rukun kejiranan tiada di kawasan perumahan yang saya tinggal.kebanyakan jiran2 membuat hal masing2.bermasam muka,tidak bertegur sapa dan macam2 lagi yang ntah la.pelik sangat2.tidakkah mereka tahu betapa pentingnya menjaga hati dan perasaan jiran hatta jiran kita itu tidak seagama dengan kita sekalipun??banyak terjadi insiden2 yang sepatunya tidak perlu berlaku lebih2 lagi dalam masyarakat yang mempunyai akal yang waras dan pegangan agama yang boleh dikatakan agak kuat.ya,saya bukan lah seorang yang arif tp sebagai remaja yang berada dalam kelompok itu,saya akui,saya sangat sedih.tiada kerjasama dalam masyarakat.xmacam Wonderpets.APA YANG PENTING..KERJASAMA!!mungkin mereka tak menonton Wonderpets tp xkan la xpernah dengar lagu Wonderpets yang popular itu ye tak???

berbalik kepada isu kita sebentar tadi,saya tidak mengatakan semuanye begitu.ohTIDAK!!hanya segelintir yang bersikap sebegitu rupa.ada jugak yang ok dan tersangat la ok nye.THUMBS UP!!contohnye adalah jiran sebelah rumah saya.sangat prihatin.baik hati.makcik sebelah rumah saya ni,kalu tahu emak dan ayah saya tiada di rumah dan hanya kami anak2 yang tinggal di rumah terpekik terlolong macam sawan,beliau akan menghantar nasi,lauk pauk yang enak2 untuk kami anak-anak jirannye.tidakkah itu tindakan yang mulia??walaupun beliau tahu saya ada di rumah.saya dah masak 5-6 jenis lauk pun beliau tetap menghantar lauk.oh makcik angah,terime kaseh banyak2.T___T (terharu dapat jiran cmni)

++ nape panggil makcik angah??korang ade talian ke??
-- eh,xdelah.cume jiran tetangga je.
++ dahtu nape panggil makcik angah??
-- dah die ade anak namenye angah.sebab tu panggil makcik angah.
++ angah tu sorang je ke anak die??
-- xlah.ade lagi 3 orang.along,iwan ngn afiq.
++ em,nape xpanggil makcik along ke,makcik iwan ke,makcik afiq ke....ape yang spesel sangat si angah tu??
-- em,xde spesel pun si angah tu...ntah la.cmne ntah bleh lekat name tu..HAHA....
eh eh,suke hati kitorang la nak panggil die ape pon.anak2 die yang lain xkomplen pon.yang ko nak komplen2 ni watpe??banyak tanye plak..
++ ampun ampun ya ampunnnn.....HEHE

"Tidak beriman seseorang itu jika perutnya kenyang tetapi perut jiran tetangganya dalam kelaparan"

renung-renungkan...TATA

6 comments:

eimie88 said...

adakah zull itu merujuk kepadaku??..mmm..

cinta sang ratu... said...

ko rase org lain ke??anggap je la org lain kalu xnak ngaku..HUHU

eimie88 said...

aku anggap org len jela..ahaha..

cinta sang ratu... said...

HAHA..
ko mmg poyo.. ;P

Alwanieyusoff said...

dibah poyo...
sgt mencuit hati entry ini..
saya ketawa sendiri..
semakin maju anda dalam berkarya.
good job

cinta sang ratu... said...

terime kaseh..
berkat usaha membace blog org lain selame ini...HEHE

nape ko poyo sgt ni??siap ber 'saya saya' ni??HAHA