Mari Berselawat Setiap Hari

اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه وسلم

Ya Allah,limpahkanlah rahmat ke atas Muhammad

Friday, August 28, 2009

Kenangan Ramadhan

Bulan ramadhan dtg menjengah kembali…

InsyaAllah segalanye akan ditempuhi dengn penuh kesabaran dan keikhlasan

Tetibe teringat plak kenangan mase kecik2 dulu.......

Pegi terawih, tadarus ramai2, kdg2 kalu rajin time subuh pon pegi surau.semangat gile la.lepas sahur terus g ngn kawan2.time ni xtakot sgt sbb syaitonirrajim kan kene ikat.HAHA.padan muka.

First time terawih mase umur 10tahun.selalunye pg ngn tok guru ajar ngaji.

Surau kat umah ade tempat khas untuk budak2 terawih. so,xkacau org tua.geng2 aku la yg selalu conquer tempat tu.best woo…pas terawih ade moreh.mkn sedap2..suke sgt teh tarik die mmg kaw la..lepas je moreh balik umah jalan kaki ramai2.sume jalan condong2 sbb daki bukit.HEHE.surau dok kat bawah..time nak pg best la sbb turun bukit laju je.time nak balik umah mmg berpeluh-peluh la.tp tu semua xmematahkan semangat kami untuk beribadah di bulan yang mulia ini.

Selalunye sebelum pegi terawih,semak dulu buku sekolah agama.sebab ape??sebab nak tgk fadilat terawih mlm tu.contohnye kalu terawih mlm pertama dosa kite diampunkan Allah..Aku ingat lagi ade 1 hari tu ak tgk buku, hajat kite akan dimakbulkan Allah kalu mlm tu kite terawih. Aku ni pon ape lagi semangat la list kan segala hajat aku.mengharapkan agar ianya termakbul.HEHE.yang xbleh blah nye plak hajat tu sume ntah ape2 ntah.kalu yang bleh gune pon berape kerat je.contoh hajat aku ialah nak jadi cantik,tinggi,kurus n mcm2 lagi la.HAHA.bile pikir balik mcm ape je.em,biasa la budak2..korang pon dulu mesti cmtu gak kan?? ;P

Ha,dulu ade geng taw tadarus Al-quran.selalunye tadarus lepas abeh mengaji n lepas terawih.budak2 perempuan yang tadarus semua berkumpul kat umah tok guru.best sgt tadarus ramai2..wat group kecik2 pastu bagi-bagi surah untuk setiap group habiskan.kalu baca Quran ramai2 mudah sikit nak detect kesalahan.yelah,kadang2 kalau baca sorng2 kite xperasan yang kite dah tersalah baca.dah la baca salah dapat dosa lagi.Nauzubillah…

Part yang paling best ialah makan lagi lepas abeh tadarus!YEAAAYYY..tp kene tunggu budak2 laki balik dari surau dulu baru leh makan.dorag tadarus kat surau.bagusnye la kan?insyaAllah semuanye bakal suami soleh.Ameen…

Sambil2 makan kami tgk TV..aku paling xsuke tgk cite WWF(wrestling)..adoii…tapi cite ni la yang dorng budak2 laki ni suke tgk.geram je aku.aku nak tgk cite lain.sampai sekarang xtaw ape motif cerite tu dan xtaw nape org laki suke tgk mende2 cmtu.lagi aku xpaham bulan2 puasa ni xpayah la siarkan cerite2 bodoh cmtu..baik tunjuk orang ngaji Quran ke nasyid ke ceramah ke ape2 la asalkan memberi faedah..yedak?

inilah rutin harian aku time bulan ramadhan..tapi sejak masuk asrama dan sampai sekarang,aku dah tinggalkan rutin ni.tadarus sorang2 je.xbest taw xmacam dulu..T___T

ape2pun,moga ramadhan tahun ini lebih baik dari yang sebelumnye.Ameen…

No comments: