Mari Berselawat Setiap Hari

اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه وسلم

Ya Allah,limpahkanlah rahmat ke atas Muhammad

Monday, May 18, 2015

Takde Motif


Bismillah...

Entry pertama dalam tahun 2015.

Semalam entah apa yang merasuk aku. Rasa rindu gila kat blog. Rindu zaman dulu-dulu yang boleh luahkan macam-macam kat blog. Sekarang pon boleh je tapi topik macam terbatas sikit la. Yelah mana taknya, aku ni seorang surirumah sepenuh masa je. Setiap hari boleh dikatakan aku mnjalani rutin yang sama. Penat tahu jadi surirumah ni. Anakku dah pandai melasak. Rumah ni selalunya macam tongkang pecah kalau ada anak kecil yang dah 'dapat kaki' ni. Aku sebagai umi yang baik redhoooo jelah. Bila aku kemas, kejap lagi anak bertuah ni 'kemas' balik. Umi ke dapur, anak bertuah pon ke dapur sama-sama membantu 'kemas' kabinet. Seronok sangat hidup umi hahaha.

Sejak anak dah pandai berjalan ni, aku senang sikit la nak bergerak, nak masak atau mengemas rumah. Kalau tak, hmmm memanjang la mengendong anak. Anak aku dapat gelaran 'overly attached' oleh adik aku aka pakngah. Memang over gila dia punya melekat tu. Ada anak kecik memang la kena banyak sabar yang memang bukan main-main punya sabar. Alhamdulillah anak aku masih menyusu badan. Seronok bila tengok anak asyik hisap susu badan aku. Tak sangka jugak masih mampu susukan anak sampai sekarang sebab perjalanan penyusuan anak aku tak mudah. Will blog about it later inshaAllah.

Aku sekarang ni dalam fasa berpantang. Pantang makan dan kadang-kadang terpantang tengok jugak hahaha. Serius nak kuruskan badan ni sebab takut sangat dengan penyakit darah tinggi. Lepas beranak pon ak masih ada darah tinggi tapi aku tak makan ubat. Aku kalau boleh taknak bergantung pada ubat sangat tapi tulah tekanan darah aku masih dalm paras bahaya. Satu-satunya cara yang aku rasa boleh kurangkan tekanan darah ni hanyalah kuruskan badan aku. Aku dalam fasa diet sekarang ni dah masuk 3 minggu. Berat baru turun sekilo. Ya Allah seksanya nak turun sekilo tu kan. Memang hormon orang yang dah beranak ni liat sikit kecuali kalau lepas beranak dan pantang betul-betul inshaAllah boleh kurus. Aku dulu pantang main-main pastu tak pakai bengkung sebab czer kan. Teringat jugak masa lepas pantang dulu berat aku turun banyak gila kot tapi aku still gemuk lagi la sebab sebelum kawen pon aku gemuk, But after 8months camtu badan aku naik balik kaw-kaw punya la. Aduhai...

Sekarang baru datang balik kesedaran nak jaga kesihatan ni. Laki aku belikan set bersalin nr untuk aku ok. hahaha dah macam orang lepas beranak pulak. Ok la anak aku dah bising ajak aku main sekali dengan dia.

Wassalam.

No comments: